A sikeres mezőgép-értékesítés titka, hogy a gazda hívását érdemes úgy kezelni, mintha a kereskedelmi média hívna – dobjunk el mindent, és vegyük fel. Plusz történjen bármi, konkrétumokkal kell szolgálni, hiszen a termelők fejében annak a neve ragad meg, aki elsőként javasolt orvosságot a problémára, ami foglalkoztatja.
Ábrahám Zsolt, az AGROTEC Magyarország Kft. gépértékesítője 20 év szakmai tapasztalattal és 2022-ben több mint 3,5 milliárd forintos összegben értékesített New Holland traktor-,kombájn- és munkagépcsomaggal a háta mögött vallja mindezt, így érdemes megfontolni a tanácsát. Arra voltunk kíváncsiak, miért választotta ezt a hivatást, és milyen szakmai finomságokra ügyel, hogy a nap végén gazda és értékesítő is jól járjon a mezőgép piacon.
![Ábrahám Zsolt](https://static.agroinform.hu/data/cikk/7/2342/cikk_72342/abraham_zsolt-min_custom_749x872.jpg)
Honnét érkeztél a New Holland gépek értékesítésébe, mindig a mezőgazdaságban képzelted el a jövődet?
– Mondhatjuk úgy, hogy már az AGROTEC Magyarország Kft. előtt AGROTEC-es voltam, hiszen ugyanazzal a csapattal dolgozom a New Holland mezőgazdasági gépek értékesítésében 2006 óta. Gödöllőn frissen végzett okleveles gépészmérnökként ez volt az első munkahelyem, de az az igazság, hogy a mezőgazdasági gépek értékesítésére itt Bács-Kiskun és Pest vármegye déli részén én még egy percig sem gondoltam munkaként. Volt egy elképzelésem az egyetemen, hogy nézne ki számomra az álommunkahely: legyen egy kis irodai munka benne, de ne legyek 8 órában egy asztalhoz kötve, legyen változatos, de ne álljon ki állandó rohangálásból a nap, mint egy futárnak vagy fuvarozónak, biztosítson szabad, kötetlen munkavégzést.
Nem tudtam, hogy gyakorlatilag a mezőgép-kereskedelmet keresem, de amikor belecsöppentem abba az AGROTEC Magyarország Kft.-nél, akkor már éreztem, hogy megtaláltuk egymást. Gyakorlatilag úgy élek meg minden napot, mint egy hobbit, ahol segítek a gazdáknak kiválasztani a technológiájukhoz, viszonyaikhoz ideális gépet. Ennek köszönhető szerintem, hogy szívesen veszem fel a telefont a gazdáknak szabadnap vagy hétvégén is, gyakorlatilag bármikor kimegyek, amikor szükségük van valamire. Szívesen foglalkozom többet a gazdákkal, mint az elvárás, de ez a nagy számok törvénye miatt egyébként meg is térül.
Mi a titka szerinted a sikeres New Holland gépértékesítői munkának?
– A sikeres gépértékesítői munkához több dologra is figyelni kell. Szem előtt kell tartani például, hogy a mezőgazdasági gép, egy New Holland traktor vagy kombájn eladása is fontos, de sokkal lényegesebb, hogy utána hogyan kezeljük a gazdákat. A reklámfilmeken kívül nem létezik ugyanis, hogy azért hívogatnának a partnerek, hogy milyen jó ez a gép, amit megvettek. Sokkal inkább számítanak a gépértékesítőre, ha probléma merül fel, akkor viszont gyors segítséget várnak.
Amennyiben az eladás után feltenném a kezem, hogy a munkám itt véget ért, akkor többet biztosan nem vennének tőlem New Holland gépeket, márpedig ezek hosszú távú kapcsolatok, ahol a baráti viszony, az őszinte érdeklődés elengedhetetlen a mindkét fél számára előnyös üzlethez. Ezt úgy mondom, hogy 20 éve dolgozom a helyi gazdákkal, és nem túlzás szerintem azt állítani, hogy az 50-60 hektár felett dolgozó termelőket gyakorlatilag mind ismerem. Ez nem jött magától, időt szántam arra, hogy személyesen megismerkedjünk, kezet fogjunk, átbeszéltük, hogy ki milyen talajokon, növényekkel, célokért dolgozik, mi fontos számára.
![Ábraham Zsolt és Maczko Roland Agromashexpo2024](https://static.agroinform.hu/data/cikk/7/2342/cikk_72342/abraham_zsolt_maczko_roland_agromashexpo2024-min.jpg)
Hogyan méred fel, hogy egy gazdának milyen mezőgazdasági gépre van szüksége?
– Van olyan partnerem, akit a véletlen sodort a mezőgazdaság felé, ma már New Holland márkanagykövet, de amikor indultunk, gyakorlatilag annyit tudott a traktorokról és kombájnokról, hogy léteznek. Fel kell nőni a feladathoz, az ilyesmit is kezelni kell, amihez a kulcs, hogy tudjunk gépet ajánlani. Ebbe beletartozik az is, hogy amikor javaslatot teszünk, arra is gondoljunk, amit még maga a gazda sem lát. A tapasztalatom az ugyanis, hogy a partnerek végül hálásak, ha az elvárásaikhoz igazodva egy jobban felszerelt New Holland traktort, kombájnt vagy nagyobb tudású munkagépet ajánlok. Ezekkel ugyanis kényelmesebben, gyorsabban térül meg a befektetés, előbb termel profitot a mezőgép, a gazdáknak pedig ez a legfontosabb.
Milyen alapelveket követsz a mezőgép-értékesítői munkában?
– A tavalyi évben 3,5-3,7 milliárd forint értékben értékesítettem New Holland mezőgazdasági gépeket, évente nagyságrendileg 40-50 traktor 8-9 kombájn 40-50 darab munkagép talál helyet a partnereim gépparkjában. Mindez azonban azzal kezdődik, hogy megfogadom azokat a tanácsokat, amiket egy régi kedves kollégám, Kiss István vert belénk még sok-sok évvel ezelőtt. Az első szabály ezek közül, hogy ha a gazda hív, akkor a telefont egyből fel kell venni, mert ha nem mi vesszük fel, a gazda felhív mást. A második szabály, hogy ha felveszed a gazdának a telefont, akkor légy naprakész, tudj azonnal válaszolni bármilyen kérdésre. Ismerned kell a felszereltségeket, ismerned kell az árakat, mert ha nem adsz konkrétumokat, akkor nem tiszteled a partner idejét. A gazda megoldást keres egy problémára és az lesz a partnere, aki először tesz kézzel fogható javaslatot az asztalra. Az már nem ilyen szabály, de ugyanúgy fontos, hogy értékesíts olyan gépmárkát, dolgozz olyan szervizháttérrel, amiben megbízol.
Mennyire múlik a mezőgépek eladása a gépértékesítőn, mennyire a szervizen és a vevőszolgálaton?
– A mezőgazdasági gépértékesítés csak csapatmunkaként lehet sikeres. Az első gépet lehet, hogy még miattam, Ábrahám Zsolt miatt próbálja ki a gazda, de az értékesítés után már a szerviznek, az AGROTEC Magyarország Kft. vevőszolgálatának kell helytállnia. Őszinte New Holland fanatikus vagyok, az irodámban a New Hollandos zászlótól a makettekig találni mindent, de ez is egy gép, és a gépeknél vannak meghibásodások is, ha használják azokat. Az alkatrészes és a szervizes kollégák gyorsaságán múlik, hogy ez mennyi leállással jár. Minél gyorsabban javítják ki a gépet, minél hatékonyabban készítik fel a szezonra, hogy a lehető legkevesebb probléma legyen vele, annál többet ér az egész márka, a gép a csapat együtt. Ez pedig eldönti, hogy lesz-e második, harmadik, negyedik New Holland gép azon az udvaron, vagy sem.
![bajai kollégák](https://static.agroinform.hu/data/cikk/7/2342/cikk_72342/bajai_tk_kollegak-min.jpg)
A precíziós gazdálkodás egyre jobban meghatározza a magyar mezőgazdaság mindennapjait is. Mennyi pluszmunka ezzel értékesítői oldalról lépést tartani?
– A precíziós gazdálkodás vitán felül hatalmas lehetőség és előrelépés a gazdának, de ez mindenkinek rengeteg tanulással jár. Folyamatosan tartunk a cégnél ehhez célzott oktatásokat, legutóbb például novemberben volt egy továbbképzés a GPS technológiás újdonságokról a szekszárdi központban. Meghallgattuk az újításokat, körbejártuk, közelről megnéztük az így felszerelt új gépeket. Mindig próbálunk egy lépéssel előrébb járni, mint ami már a piacon elérhető, hiszen csak így tudunk olyan megoldásokat javasolni a partnereknek, amelyek időtállóak. 2024 tavaszára ilyen téren már felkészültünk, de nem lehet itt sem hátradőlni, folyamatosan képeznünk kell magunkat ezen a téren is.
Cikkünk megjelent az agroinform.hu oldalon.