Főoldal BLOG Aktualitások Mezőgazdasági gépalkatrész-beszerzés: csapatmunka kell, hogy a gazdáknak egyszerű legyen!

Mezőgazdasági gépalkatrész-beszerzés: csapatmunka kell, hogy a gazdáknak egyszerű legyen!

30. 03. 2022 , Agrotec Magyarország Kft.

Gyorsan, jó minőséget, olcsón – vásároljunk bármit, ez az a „három kívánság”, amiből a bölcsek szerint egyszerre mindig csak kettő teljesülhet.

Kivétel talán, ha az AGROTEC Magyarországgal dolgozva gazdálkodóként munkagépünk javításához, üzemben tartásához kell kiegészítőket, cseredarabokat beszerezni. A termékmenedzser-csapatnak ugyanis vannak bevált módszerei, partnerei amivel mindez mégis megvalósul a hétköznapokban. A nem New Holland alkatrészek beszerzésével a komáromi központban Döbrösy Zsolt, Kiss László, Lengyel Zoltán és Zeke István foglalkozik. Munkájukról, kihívásokról kérdeztük őket.
 
 

A gazdák zöme tudja, mivel könnyítheti meg a munkáját egy mobilalkatrészes, szervizes vagy gépértékesítő. Az már kevésbé egyértelmű, hogy mindehhez az alkatrész-termékmenedzserek munkája is kell. Mivel foglalkoztok, hogyan néz ki egy munkanapotok?

 
Mi dolgozzuk fel azokat a kéréseket, amelyek a mobil alkatrészes kollégáktól, valamint az alkatrész-raktárosoktól érkeznek be. Ez teszi ki a rendeléseink 70%-át, amikkel naponta foglalkozunk. A legtöbbször azokból az információkból dolgozunk, amiket a kollégáink továbbítanak felénk e-mailben, telefonon. Az alkatrészek pontos beazonosításához katalógusok állnak a rendelkezésünkre, de vannak esetek, amikor az adott gép gyártójához fordulunk segítségért. Az árajánlatokat a várható szállítási idővel együtt küldjük vissza a kollégáknak, ha pedig a megadott feltételeket a partnerünk elfogadja, elküldjük a megrendelést. A megrendelt alkatrészekhez elkészült számlák hozzánk érkeznek be a beszállítóinktól, így az ilyen adminisztratív kérdések pontos iktatását is mi végezzük a vállalatirányítási rendszerünkben. Ezt követően átadjuk az ügyeket az asszisztensek, akik lezárják a folyamatokat.
 
 

A gazdálkodók között sokan úgy vélik, hogy az első mezőgazdasági gépet az értékesítő adja el, a többit már a szervizháttér és a márkatámogatás. Ebből nektek mekkora szelet jut?

 
Mi úgy tartjuk, hogy amit a gazdák úgy ismernek mint AGROTEC Magyarország, az csapatmunkán alapszik. Ebben mindenkinek megvan a maga szerepe, az értékesítőinknek épp úgy, mint a szervizeseinknek vagy a raktárosainknak.  Egy-egy főhöz – némi átfedéssel – eltérő munkagépek vagy termékcsoportok tartoznak.
 
 

Hány beszállítóval dolgoztok együtt a partnerigények kiszolgálásán?

 
Nehéz lenne pontosan számszerűsíteni, de a belföldi cégek mellett számos európai országban működő vállalkozásokkal kooperálunk ilyen téren: Ausztria, Németország, Olaszország, Franciaország, Csehország, Hollandia, Szlovákia, Lengyelország például. Mindez lehetne rendkívül szerteágazó is, de az egyszerűségre törekszünk, nem bonyolítjuk túl a dolgokat, ragaszkodunk a bevált megoldásokhoz, így tudjuk sebességre és minőségre a maximumot nyújtani.
 
 

Ez a beszállítók kiválasztásánál mit jelent a gyakorlatban?

 
Olyan partnereket keresünk a gazdálkodók kiszolgálásához, akik például gyorsan és jól kommunikálnak. Tudjuk, hogy egy alkatrészbeszerzés azt jelenti, hogy valahol egy termelő kiesett a munkából, így nem dolgozunk olyan cégekkel, ahol egy kérdés megválaszolása vagy egy ajánlat kiállítása hosszú napokat vesz igénybe. Szigorúan nézzük a partnerek logisztikai hátterét is. Jelenleg 14 területi központtal rendelkezik az AGROTEC Magyarország Kft., így előnyös, ha egy beszállítópartner nemcsak a komáromi központba, hanem a gazdához legközelebbi telephelyre is képes direktben kiszállítani alkatrészeket. Természetesen a partnerek kiválasztásánál számít, hogy jó ár-érték arányban tudjuk tőlük beszerezni azt, ami szükséges.  
 
 

Van olyan márka vagy terület, amit kiemelt fontosságúként kezeltek a munkátok során?

 
A munkagépalkatrészek mindenképp ebbe a kategóriába tartoznak. Különösen odafigyelünk az AGROTEC Magyarország Kft.-nél forgalmazott márkákra – Dondi, Multiva és Pöttinger. Mivel közkedvelt márkák, ezért fokozott igénybevételnek vannak kitéve. A kopóalkatrészek cseréje így kiemelt fontosságú a szezon alatt. Amit tapasztalatból tudunk tanácsolni az ilyen ügyek meggyorsításához a termelőknek, az az, hogy a szezon előtt mindig ütemezzék be a gépek átvizsgáltatását! Egy problémát megelőzni ugyanis mindig kevesebb idő- és pénzveszteség, mint javítani.
  
 

Milyen kihívásai vannak a munkátoknak?

 
A munkánk során a legtöbb kihívás az alkatrészek fajtáinak nagy számából fakad. Sajnos előfordul, hogy nem minden alkatrészből akad saját készleten, esetleg ugyanúgy hiánycikk a beszállítók raktárában is. Ez elhúzódó beszerzési folyamatot jelent, ami előnytelen a partnerünknek. Mindig igyekszünk, hogy a lehető leggyorsabban elérhetővé tegyünk egy alkatrészt a megrendelőnek, így, ha kell, alternatívaként utánanézünk akár az utángyártott alkatrészeknek is. Problémát jelenthet továbbá, ha egy berendelt alkatrész nagy méretű, de a logisztikai kihívásoknak is meg lehet találni a nyitját. Végül, de nem utolsó sorban az elmúlt években a pandémia is okozott nehézségeket.

Cikkünk megjelent a Magyar Mezőgazdaság című hetilapban.